Handstorm-ontwerpmateriaal
- Het ‘Handstorm-ontwerpmateriaal’ biedt mogelijkheden om op verschillende manieren kennis te maken met belangrijke kenmerken van waarden gestuurde ontwerpprocessen en de samenhang tussen die kenmerken.
- Het materiaal helpt je bij het maken van keuzes vóór en tijdens ontwerpprocessen.
- Het materiaal geeft inspiratie voor het zelf vormgeven van ontwerpactiviteiten.
De onderstaande materialen worden ontwikkeld:
Een blikken trommeltje vol Handstorm-inspiraties (in ontwikkeling).
In een oogopslag kennismaken met het Handstorm-gedachtegoed om inspiratie op te doen . Handig om direct aan de slag te gaan bij een schurende situatie.
De Doe∞Denk∞Ontwerpdoos (in ontwikkeling).
Wat zit er in die Doe∞Denk∞Ontwerpdoos?
- Van elk van kenmerken die een rol spelen in waarden gestuurde ontwerpprocessen is een symbolische tekening gemaakt met een korte toelichtende tekst.
- Rond dat kenmerk is er steeds een ervaringsoefening (Doe).
- Over de ervaringen met die oefening wordt nagedacht. (Denk)
- Dan volgt er een vraag om die ervaring toe te passen op een gegeven of een zelfgekozen ontwerpsituatie (Ontwerp).
Handstorm Kennisbank. (zie www.handstorm.nl)
Een doorzoekbare online omgeving vol verdieping, zoals verhalen en bouwstenen uit het Handstorm-gedachtegoed. Bouwstenen zijn ontwerpthema’s met passende werkvormen.
De Handstorm Bouwstenen
Hieronder een overzicht van de Handstorm Bouwstenen.

Zijwaarts denken
Zijwaarts denken is een gedachtenloop om ongebruikelijke oplossingsrichtingen te bedenken voor een lastig oplosbaar probleem (De Bono, 1970) waarbij één oplossing meestal niet volstaat.

Oplossingsrichtingen uitproberen
Ontwerpers hebben de behoefte elk moment tijdens het ontwerpproces oplossingsrichtingen direct uit te proberen. Omdat oplossingsrichtingen in de gedachten van de ontwerper lastig zijn te verwoorden of te tekenen worden probeersels gemaakt.